Do współpracy zaprasza licencjonowane i certyfikowane Biuro Rachunkowe Atoran

Dlaczego należy zrobić remanent działalności?

Funkcjonowanie firmy wiąże się z koniecznością pamiętania o wielu obowiązkach formalnych, w tym czynnościach łączących się z prowadzeniem księgowości oraz rozliczeniami z fiskusem m.in. przygotowaniu remanentu. Ze względu na ilość istniejących powinności oraz prawdziwy gąszcz dotyczących ich przepisów, najlepszym rozwiązaniem okaże się znalezienie firmy, która oferuje profesjonalne usługi księgowe. W Poznaniu taką działalnością zajmuje się Biuro Rachunkowe Atoran. Przekonajmy się, czym jest remanent i sprawdźmy, w jaki sposób powinien powstawać.

 

Czym jest remanent i kiedy się go sporządza?

dokumenty księgowe

Remanent to inne określenie spisu z natury, który w myśl obowiązujących przepisów powinien być sporządzony w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej, a także na początek oraz koniec roku podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany wielkości udziałów oraz w momencie likwidowania firmy. W remanencie są umieszczane informacje co do rodzaju i ilości posiadanych przez przedsiębiorstwo towarów handlowych i materiałów, a także półwyrobów oraz wyrobów gotowych, a zapisy należy odnosić do ilości wynikających z danych zgromadzonych w dokumentach księgowych oraz prowadzonych ewidencjach.

 

Co wpisuje się do spisu z natury?

Spis z natury obejmuje nazwę firmy lub imię i nazwisko przedsiębiorcy w razie jednoosobowej działalności gospodarczej wraz z datą sporządzenia. Muszą się w nim znaleźć ujęte w kolejnych pozycjach informacje o poszczególnych składnikach spisu podlegających spisowi. Należy podać ich nazwę, jednostkę miary, ilość stwierdzoną przy spisie, a ponadto cenę w złotych i groszach i wartość danej pozycji. Remanent powinien być ujęty w księdze przychodów i rozchodów, a jego wartość właściwie rozliczona jako różnica między spisem początkowym a końcowym.