Wszystkie działające na terenie Polski firmy są zobligowane do ewidencjonowania wszystkich prowadzonych operacji gospodarczych. Osoby fizyczne oraz mali przedsiębiorcy, których przychody roczne nie przekraczają wartości 2 milionów euro, nie muszą jednak prowadzić księgowości pełnej, tylko mogą korzystać z łatwiejszego sposobu rozliczania się z urzędem skarbowym, czyli z księgowości uproszczonej, która inaczej jest też nazywana małą księgowością.
Kto może korzystać z uproszczonej księgowości?
Według obowiązujących przepisów wysokość przychodów rocznych to tylko jeden z warunków, jakie trzeba spełnić, żeby móc korzystać z wygody prowadzenia uproszczonej księgowości. Zgodnie z przepisami z księgowości na zasadach uproszczonych mogą korzystać:
- osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
- spółki cywilne i spółki jawne osób fizycznych,
- spółki partnerskie,
- spółki socjalne,
- działające w sferze zadań publicznych organizacje pożytku publicznego.
Uproszczone zasady prowadzenia księgowości są znacznie mniej skomplikowane niż księgowość pełna. W księgowości uproszczonej nie ma m.in. obowiązku przygotowywania na koniec roku sprawozdania finansowego.
Uproszczona księgowość działalności gospodarczej
Zarządzanie firmą, nawet jeśli jest to tylko jednoosobowa działalność, wiąże się z wieloma formalnościami. Każdy przedsiębiorca, który jest zobowiązany do prowadzenia uproszczonej księgowości, staje więc przed dylematem, czy robić to samodzielnie, czy zatrudnić specjalistów. Można oczywiście wszystkie rozliczenia wykonywać samemu, ale skorzystanie z usług biura księgowego jest o wiele korzystniejsze. Księgowość działalności gospodarczej może być bowiem bardzo skomplikowana, zatem laik nie zawsze jest w stanie się w jej meandrach odnaleźć. W takiej sytuacji łatwo o błędy, które mogą sporo kosztować. Ponadto wielu przedsiębiorców nie ma po prostu czasu na tego typu czynności. Dzięki usługom biura, takiego jak nasze, mogą skupić się na innych, równie ważnych obowiązkach, a prowadzenie księgi przychodów i rozchodów czy inne rozliczenia zostawić profesjonalistom.
Elementy składowe księgowości na zasadach uproszczonych
Podstawą rozliczeń w księgowości uproszczonej w przypadku opodatkowania według skali ogólnej lub podatkiem liniowym jest prowadzona na bieżąco księga przychodów i rozchodów, natomiast w przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ewidencja przychodów. W przypadku niektórych firm dodatkowym wymogiem jest jeszcze prowadzenie oddzielnych ewidencji:
- zakupu i sprzedaży VAT (dotyczy przedsiębiorców, którzy są zarejestrowani jako płatnicy VAT),
- przebiegu pojazdów (dotyczy przedsiębiorców, którzy w ramach prowadzonej działalności wykorzystują prywatny samochód),
- wyposażenia, którego wartość przekracza 1500 zł,
- środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, przy zakupach przekraczających 10 000 zł.
Biuro rachunkowe Atoran świadczy usługi uproszczonej księgowości działalności gospodarczej we wszystkich obowiązujących aktualnie formach opodatkowania. W razie jakichkolwiek pytań dotyczących zasad prowadzenia małej księgowości, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego z biurem w Poznaniu lub w Czerniejewie.