Jak rozliczyć koszty reklam z Facebooka i Google?
Koszty związane z reklamą na platformach takich jak Facebook i Google to coraz częstszy element w budżetach przedsiębiorców, którzy inwestują w marketing internetowy. Aby prawidłowo ująć te wydatki w rozliczeniach podatkowych, należy wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy fakturowaniu, ewidencjonowaniu i odliczaniu kosztów reklamy. Rozliczenie tych wydatków wymaga znajomości przepisów dotyczących podatku VAT oraz podatku dochodowego. Usługi księgowego w Poznaniu są dostępne w ofercie firmy Atoran. Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Rozliczenie VAT od kosztów reklamy
Podstawową kwestią w rozliczeniu kosztów reklam z Facebooka i Google jest rozliczenie podatku VAT. W związku z tym, że obie firmy mają siedziby w Irlandii, koszty reklamy podlegają tzw. odwrotnemu obciążeniu. Oznacza to, że przedsiębiorca, który otrzymał fakturę za reklamę, zobowiązany jest samodzielnie naliczyć i rozliczyć podatek VAT w swojej deklaracji podatkowej. W praktyce polega to na tym, że przedsiębiorca nalicza podatek VAT według krajowej stawki (23%) od wartości netto usługi, a następnie ten podatek odlicza w tej samej deklaracji, jeśli usługa jest wykorzystywana w działalności opodatkowanej. W efekcie w deklaracji VAT-7 lub VAT-UE wykazuje zarówno kwotę podatku należnego, jak i naliczonego, co powoduje, że podatek jest neutralny.
Ujęcie kosztów reklamy w księdze przychodów i rozchodów
Koszty reklamy na Facebooku i Google należy również prawidłowo ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (KPiR) lub w księgach rachunkowych, jeśli przedsiębiorca prowadzi pełną księgowość. Faktury za usługi reklamowe traktuje się jako koszty uzyskania przychodu, które obniżają podstawę opodatkowania. Wydatki te wpisuje się w kolumnę "Pozostałe wydatki" księgi KPiR, podając datę, numer faktury oraz wartość netto usługi. W przypadku pełnej księgowości koszty te są ewidencjonowane na odpowiednich kontach kosztów rodzajowych. Ważne jest, aby prawidłowo zaksięgować moment poniesienia kosztu – według daty wystawienia faktury lub jej otrzymania.